Chór męski kameralny im. Bogdana Onisimowicza

Chór męski kameralny im. Bogdana Onisimowicza
Dyrygent: Marcin Abijski

Powstał w 2008 roku przy okazji wystawy poświęconej Irmologionowi Supraskiemu, podczas której zaprezentował szerokiemu gronu słuchaczy wybrane XVI wieczne melodie Supraskiego Monasteru. Zostały one wtedy wykonane po raz pierwszy od 400 lat. W swej nazwie chór nawiązuje do redaktora owego rękopisu muzycznego Bogdana Onisimowicza, chcąc w ten sposób podkreślić przywiązanie do tradycji klasztoru. Zespół za cel obrał sobie odrodzenie XVI wiecznego śpiewu liturgicznego Monasteru Supraskiego oraz odtworzenie jego praktyki wykonawczej. Poza tym w kręgu zainteresowań chóru znajdują się również inne nurty prawosławnej muzyki cerkiewnej, takie jak muzyka bizantyjska czy też wczesna ruska polifonia. Członkami chóru są osoby różnych profesji, związane wspólną pasją do muzyki cerkiewnej i Monasteru Supraskiego. Męski Chór Kameralny im. Bogdana Onisimowicza dwukrotnie, w latach 2009 oraz 2011, był laureatem Międzynarodowego Festiwalu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej. Prezentował się również podczas innych festiwali w kraju m.in. w Ostrowiu Wielkopolskim, Poznaniu, Lublinie, Tomaszowie Lubelskim, wywołując ogromne zainteresowanie i zdobywając uznanie słuchaczy. W roku 2010 wydał płytę "Irmologion Supraski 1598-1601" na której pojawiły się utwory rozszyfrowane i opracowane przez Marcina Abijskiego, łączące w sobie tradycje muzyki bizantyjskiej i staroruskiej.

Dyrygentem chóru jest Marcin Abijski, który z wyróżnieniem ukończył studia na wydziale Muzyki Bizantyjskiej Ateńskiego Konserwatorium Narodowego oraz na wydziale Teologii Społecznej Narodowego Uniwersytetu Ateńskiego. Muzykę bizantyjską zgłębiał pod okiem Georgiosa Chatzichronoglou - Archonta Hymnodosa Wielkiego Kościoła (Patriarchatu Konstantynopola)* oraz ateńskiego protopsalty Konstantinosa Papachristodoulou. Jako muzykolog zajmuje się badaniem koneksji między muzyką bizantyjską a staroruską monodią, szczególnie w aspekcie praktyki liturgicznej. Badając i poznając różne nurty dawnej chrześcijańskiej muzyki liturgicznej współpracował z takimi zespołami jak Kameralny Chór Angelus, Kameralny Chór Męski Cantilena, Schola Teatru Wegajty, Bornus Consort, Schola Gregoriana Silesiensis czy też znany rosyjski zespół muzyki dawnej „Sirin”. Jest członkiem greckiego bizantyjskiego chóru „Byzantines Fones”. W roku 2008 założył Męski Chór Kameralny im. Bogdana Onisimowicza, z którym pracuje nad odtworzeniem praktyki wykonawczej XVI wiecznych melodii Monasteru Supraskiego i innych dawnych form śpiewu liturgicznego. Propagując tradycyjną, oryginalną muzykę bizantyjską w Polsce i za granicą, prowadzi liczne warsztaty i wykłady oraz uczestniczy w konferencjach naukowych dotyczących dawnych form muzyki sakralnej.

Adres i lokalizacja
Supraśl